KONCEPCJA PRACY ODDZIAŁU PRZEDSZKOLNEGO

przy Publicznej Szkole Podstawowej

im. Marii Konopnickiej w Gościkowie

 

 

 

                                                           AKTY PRAWNE

 

Koncepcja pracy oddziału została opracowana z uwzględnieniem następujących aktów prawnych:

 

  • Ustawa z dn. 7 września 1991r. o systemie oświaty z późniejszymi zmianami (Dz. U. z 2004r. Nr 173, poz. 1808);
  • Rozporządzenia MEN z dn. 27 sierpnia 2012r. w sprawie podstawy programowej        wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. z 2012r. poz. 977)
  • Rozporządzenia MEN z dn. 07 października 2009r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz. U. z 2009r. Nr 168, poz. 1324)
  • Rozporządzenia MEN z dn. 30 kwietnia 2013r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno – pedagogicznej w publicznych przedszkolach i placówkach (Dz. U. z 2013r. poz. 532)
  • Rozporządzenia MEN z dn. 21 czerwca 2012r. w sprawie dopuszczenia do użytku w szkole programów wychowania przedszkolnego i programów nauczania oraz dopuszczenia do użytku szkolnego podręczników (Dz. U. z 2012r. poz. 752)
  • Statut Przedszkola
  • Konwencja Praw Dziecka

 

 

CELE I ZADANIA ODDZIAŁU PRZEDSZKOLNEGO

 

  • Pomagamy dziecku w znalezieniu swojego miejsca w otaczającej go rzeczywistości i jego emocjonalnego związku z nią

 

  • Tworzymy przyjazną atmosferę poprzez nawiązywanie ciepłego i serdecznego stosunku z dzieckiem i jego rodziną

 

  • Wspieramy rodziców w działaniach wychowawczych

 

  • Wprowadzamy dziecko w zasady życia społecznego

 

  • Inspirujemy je do działań twórczych, poszukiwań

 

  • Rozwijamy umiejętności działania w różnych sytuacjach życiowych

 

  • Przygotowujemy dzieci do osiągnięcia gotowości do podjęcia nauki w szkole

 

  • Kształtujemy umiejętności nawiązywania i utrzymywania pozytywnych kontaktów: z rówieśnikami, dorosłymi, osobami niepełnosprawnymi

 

  • Wyrabiamy pozytywny stosunek dziecka do siebie i świata wartości

 

  • Uczymy szacunku do otaczającej rzeczywistości przyrodniczej i społecznej

 

  • Promujemy wartości moralne i respektujemy prawa dziecka

 

  • Podążamy za indywidualnym rozwojem dziecka, wspieramy go w dążeniu do samodzielności i niezależności

 

  • Stwarzamy  wychowankom przedszkola warunki do wszechstronnego rozwoju - na miarę ich możliwości rozwojowych

 

  • Prowadzimy działania edukacyjne ukierunkowane na rozwijanie zainteresowań              i uzdolnień wychowanków oraz kształtowanie umiejętności w zakresie przygotowania dzieci do podjęcia nauki w szkole podstawowej

 

  • Organizujemy działania na rzecz dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych

 

  • Wdrażamy system wartości - kształtowanie akceptowanych w przedszkolu postaw społecznych

 

  • Motywujemy nauczycieli do rozwoju zawodowego oraz zdobywania dodatkowych kwalifikacji

 

  • Tworzymy klimat przedszkola przyjaznego dla dzieci, rodziców i kadry przedszkola

 

  • Efektywnie angażujemy rodziców do współdziałania z przedszkolem

 

  • Promujemy działalność przedszkola w środowisku lokalnym

 

  • Wzbogacamy bazę lokalową i dydaktyczną przedszkola

 

 

WIZJA PRZEDSZKOLA

 

Przedszkole przyjazne dziecku, rodzicom i środowisku.

Placówka zapewnia wszystkim wychowankom warunki do wszechstronnego, bezpiecznego i radosnego rozwoju, przy jednoczesnym indywidualnym i podmiotowym ich traktowaniu.

Oferta edukacyjna przedszkola stwarza warunki do rozwijania samodzielności                      i twórczych działań dzieci, nastawionych na osiąganie sukcesu.

Atmosfera przedszkola sprzyja akceptacji każdego dziecka, przeciwdziała wszelkiej nietolerancji i izolacji społecznej.

 

 

MISJA RZEDSZKOLA

 

  • Stwarzamy warunki do wszechstronnego rozwoju dzieci na miarę ich możliwości                     i potrzeb;
  • Wyrównujemy szanse edukacyjne naszych wychowanków;
  • Zapewniamy warunki do aktywnego i twórczego działania dzieci zdrowych i ich niepełnosprawnych kolegów;
  • Organizujemy działania w ramach wczesnej pomocy specjalistycznej dla dzieci                      o specjalnych potrzebach edukacyjnych oraz dzieci z problemami rozwojowymi;
  • Uczymy tolerancji, akceptacji i wrażliwości na potrzeby innych;
  • Promujemy zdrowy i aktywny tryb życia, w zgodzie z sobą i środowiskiem;
  • Zapewniamy dzieciom odpowiednią opiekę, troszcząc się o zdrowie psychiczne              i fizyczne wychowanków. Systematycznie prowadzimy działania adaptacyjne;
  • Wspieramy działania wychowawcze i edukacyjne rodziców;

 

Dziecko w naszym przedszkolu:

  • czuje się bezpiecznie, jest optymistyczne, wesołe, otwarte
  • jest akceptowane przez rówieśników i personel przedszkola
  • ma możliwość indywidualnego rozwoju i osiąga sukces
  • jest aktywne, twórcze i kreatywne, chętnie podejmuje nowe wyzwania
  • uczy się dostrzegać swoje mocne strony, buduje pozytywny obraz samego siebie
  • poznaje swoje prawa i obowiązki
  • uczy się dostrzegać potrzeby innych ludzi i z nimi współpracować
  • osiąga dojrzałość szkolną

 

Rodzice w naszym przedszkolu:

  • otrzymują rzetelną i obiektywną informację o postępach i niepowodzeniach dziecka
  • współpracują z nauczycielami
  • otrzymują pomoc specjalistów
  • wyrażają swoją opinię i oceniają pracę przedszkola
  • aktywnie uczestniczą w życiu przedszkola
  • są partnerami w tworzeniu klimatu, działalności dydaktycznej i zarządzaniu placówką.

 

Nauczyciele w naszym przedszkolu:

  • są aktywni i twórczy, innowacyjni, zaangażowani w pracę przedszkola, dyspozycyjni      i taktowni
  • wspierają rozwój psychofizyczny dziecka, jego umiejętności, predyspozycje                            i uzdolnienia, obserwują i oceniają jego rozwój
  • współpracują z zespołem, rodzicami i środowiskiem lokalnym
  • pozyskują rodziców do efektywnych działań na rzecz przedszkola oraz poszukują partnerów i przyjaciół przedszkola
  • aktywnie realizują zadania przedszkola zgodnie z prawem oświatowym                                      i dokumentami placówki
  • stosują nowoczesne metody pracy dostosowane do potrzeb grupy i przedszkola
  • doskonalą swoją wiedzę i umiejętności, podnoszą kwalifikacje zawodowe, wzbogacają warsztat pracy, dzielą się wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami, monitorują efektywność własnej pracy.

 

 

ORGANIZACJA I ZASOBY PRZEDSZKOLA

 

  • Wykwalifikowana i kreatywna kadra pedagogiczną, ustawicznie doskonaląca swój warsztat pracy, zapewniająca dzieciom wychowanie i edukację na najwyższym poziomie

 

  • Logopeda

 

  • Dyrektor motywuje nauczycieli do pracy na wysokim poziomie poprzez uruchamianie procedury oceniania i nagradzania

 

  • Estetycznie urządzone pomieszczenia, wyposażone w środki dydaktyczne i nowoczesne pomoce edukacyjne pozwalające na realizację przyjętych programów.

 

  • Nowoczesne place zabaw sprzyjające wszechstronnym zabawom na powietrzu oraz prowadzeniu obserwacji przyrodniczych i sala zabaw

 

 

KIERUNKI I PŁASZCZYZNY PLANOWANYCH DZIAŁAŃ

 

W zakresie działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej

 

  • Stworzenie odpowiednich warunków do wszechstronnego rozwoju dzieci na miarę ich możliwości i potrzeb
  • Prowadzenie w placówce systematycznych działań adaptacyjnych
  • Systematyczne diagnozowanie potrzeb i umiejętności dzieci
  • Zapewnienie dzieciom szeroko pojętych warunków higieniczno – zdrowotnych oraz potęgowanie zdrowia we wszystkich jego sferach
  • Dostosowanie organizacji pracy Przedszkola do potrzeb dzieci i rodziców

 

PROGRAM REALIZOWANY W ODDZIALE PRZEDSZKOLNYM

 

 Program Wychowania Przedszkolnego „Nasze przedszkole” autorstwa Małgorzaty Kwaśniewskiej i Wiesławy Żaba – Żabińskiej

 

WSKAŹNIKI EFEKTYWNOŚCI KONCEPCJI – KRYTERIA SUKCESU

 

  • Organizacja i przebieg procesu edukacyjnego w przedszkolu zapewnia wszechstronny rozwój wszystkim wychowankom
  • W przedszkolu działa system diagnozowania efektów kształcenia umożliwiający poprawę jakości pracy placówki
  • Życzliwa i przyjazna atmosfera
  • Przyjazny dziecku rozkład dnia w przedszkolu
  • Posiłki dostosowane do potrzeb dietetycznych wychowanków
  • Rozwój działań na rzecz dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych- integracja, wczesne wspomaganie rozwoju dziecka
  • Rodzice aktywnie uczestniczą w życiu przedszkola
  • Przedszkole promuje zdrowy styl życia
  • Wysoko wykwalifikowana kadra pedagogiczna
  • Życzliwy i kompetentny personel obsługowy
  • Placówka dobrze wyposażona w sprzęt i pomoce dydaktyczne.
  • Duży ogród przedszkolny z placem zabaw

 

 

 

 

 

 

 

 

 

SPOSOBY MOTYWACJI DZIECI:

 

Stosowane nagrody:

 

  • pochwała indywidualna,
  • pochwała przed całą grupą,
  • pochwała przed rodzicami,
  • oklaski,
  • emblematy,
  • przydział funkcji.

 

 

Stosowane kary:

 

  • brak nagrody,
  • upomnienie ustne,
  • czasowe odebranie przydzielonej funkcji,
  • chwilowe odsunięcie dziecka od zabawy,
  • poinformowanie rodziców o zachowaniu.

 

 

TRADYCJE PRZEDSZKOLNE:

 

 Przedszkole ma własne tradycje, co podkreśla jego odrębność i specyfikę.

 

Kalendarz imprez i wydarzeń:

- Pasowanie na przedszkolaka

- Akcja „Sprzątanie świata”

- Dzień pluszowego Misia

- Andrzejki

- Mikołajki

- Bal karnawałowy

- Dzień Babci i Dziadka

- Przywitanie Wiosny

- Dzień Ziemi

- Festyn rodzinny

- Dzień Dziecka

- Pożegnanie starszaków

 

 

UWAGI O RAELIZACJI I ELEMENTY SKŁADOWE KONCEPCJI

 

  • Koncepcja realizowana będzie w Publicznym Przedszkolu w Gościkowie okresie

 od o1 września 2013 roku do 31 sierpnia 2017 roku.

  • Koncepcja jest dokumentem otwartym i może być modyfikowana.
  • Cele i założenia Koncepcji są spójne ze Statutem Przedszkola, zatwierdzonym programem wychowania przedszkolnego, Programem wychowawczym przedszkola.
  • Koncepcje zatwierdza do realizacji rada pedagogiczna.
  • Zmiany mogą być dokonywane na wniosek rady pedagogicznej, dyrektora przedszkola i rady rodziców.

 

  • Elementy składowe Koncepcji:
  • Roczny plan pracy przedszkola na rok szkolny 2013/2014
  • Roczny plan pracy przedszkola na rok szkolny 2014/2015
  • Roczny plan pracy przedszkola na rok szkolny 2015/2016
  • Roczny plan pracy przedszkola na rok szkolny 2016/2017
  • Plan współpracy z rodzicami i środowiskiem lokalnym
  • Koncepcja obowiązuje od dnia zatwierdzenia.